Cvekla – Supermen među povrćem

cvekla supermen medju povrcem

Tokom zimskih meseci pomozite organizmu da se izbori sa stalnim naletima mikroorganizama redovnim unosom cvekle, ukazuju nutricionisti. Bordo korenčići telo snabdevaju energijom, mineralima, vitaminima…

Odlična podrška odbrambenim snagama organizma, u zimskim mesecima, je cvekla. Bogata brojnim korisnim nutrientima, prema oceni dijetologa, trebalo bi da bude na trpezi svakog dana, a ne samo kada anemija zakuca na vrata.

Reč je o niskokaloričnom povrću koje je veoma korisno kada nameravate da se rešite viška kilograma. Među brojnim korisnim materijama obiluje i onim koje zadovoljavaju potrebu organizma za slatkišima.

Cvekla ne sadrži štetne trans masnoće niti nezasićene masnoće uopšte.

U bordo korenčićima ima dosta ugljenih hidrata, što znači da, u kratkom roku, obezbeđuju veliku količinu energije. Međutim, za razliku od prerađene hrane to „gorivo” ne zamara sistem organa za varenje niti će se rasporediti u vidu naslaga po struku i kukovima.

Natrijum, magnezijum, kalcijum, gvožđe i fosfor samo su neki od veoma važnih minerala koje unosom cvekle snabdevamo organizam.

Vitaminima A i C, nijacinom i vlaknima nagradićemo telo svaki put kada pojedemo salatu od cvekle, navode nutricionisti, ističući prednosti tog korenastog povrća u svežem obliku.

Zbog toga osobama sa neredovnom stolicom lekari najčešće preporučuju da u tanjiru svakodnevno imaju cveklu.

Materije koje su u metabolizmu neophodne za stvaranje novih ćelija, ali i održavanje njihovog zdravlja, poput folne kiseline, organizam bez mnogo muke može uzeti iz kriščica bordo boje. To, naročito, treba da imaju na umu trudnice i rekonvalescenti.

Lekari često savetuju da, umesto da posežemo za dodacima ishrani, stavimo rukavice na ruke i izrendamo svežu cveklu ili iscedimo sok i naravno pojedemo ili popijemo.

Gotovo da ne postoji recept za prirodno lečenje malokrvnosti koji ne sadrži termički neobrađenu cveklu.

Visok sadržaj gvožđa u kombinaciji sa vitaminom C, koji je neophodan za vezivanje tog minerala, važan je za izgradnju važnih proteina i enzima (najčešće hemoglobin) čiji nedostatak je u direktnoj vezi sa anemičnim stanjima. Poželjno je dodati i malo soka od limuna koji obiluje pomenutim vitaminom kako bi što više gvožđa dospelo u krv.

Takođe, rezultati naučnih istraživanja pokazuju da je to povrće odličan izvor betaina, materije koja smanjuje koncentraciju homocisteina u krvi, supstance koja se dovodi u vezu sa bolestima srca i moždanim udarom.

Zaključak američkih stručnjaka koji su analizirali uticaj sveže ceđenog soka od cvekle na zdravlje je da je u pitanju moćni napitak koji efikasno i brzo snižava visok krvni pritisak.

Rezultati studije objavljeni su u medicinskom časopisu American Heart Association’s Hypertension journal i podstakli su i druge stručnjake da dodatno razmotre mogućnosti upotrebe tog povrća u prevenciji i lečenju kardiovaskularnih oboljenja.

Iako ih ima tokom cele godine, zimi su najsvežije i najukusnije. Nutricionisti podsećaju da ih je najbolje jesti sveže, u obliku salate ili ceđenog soka, a da tek pojedini korisni sastojci „prežive” termičku obradu ili proces pripreme za dugotrajniji „boravak u teglama”.

Savet za osobe kojima smeta jaka aroma sveže cvekle je da u salatu od kupusa ili šargarepe izrendaju jedan bordo koren i umesto sirćeta začine je sokom od limuna.